RElection [#33] Անձամբ ես դեմ եմ, որ արտերկրում բնակվող մեր հայրենակիցները քվեարկեն հայաստանյան ընտրությունների ընթացքում․ Արման Բոշյան
18:38 - 25 նոյեմբերի, 2019

RElection [#33] Անձամբ ես դեմ եմ, որ արտերկրում բնակվող մեր հայրենակիցները քվեարկեն հայաստանյան ընտրությունների ընթացքում․ Արման Բոշյան

RElection նախագծի շրջանակներում ընտրական իրավունքի թեմայով զրուցել ենք ԱԺ «Իմ քայլը» խմբակցության պատգամավոր Արման Բոշյանի հետ:

- Պարո՛ն Բոշյան, կուսակցությունների և քաղհասարակության շրջանում քննարկվում է համամասնական և մեծամասնական ընտրակագերի թեման. կարծես բոլորը կողմ են համամասնական ընտրակարգին: Դուք ի՞նչ կարծիք ունեք, և ըստ Ձեզ՝ Հայաստանում ո՞ր ընտրակարգն է ավելի ընդունելի:

- Սա կարևորագույն հարց է մեր քաղաքական կյանքի համար և, ընդհանրապես, Հայաստանում քաղաքական մշակույթ ձևավորելու համար: Մանավանդ այս փուլում, երբ բովանդակությունը և դետալները դեռ չեն քննարկվում, միանշանակորեն պնդել, կողմ լինել մեկին կամ մյուսին այդքան էլ ճիշտ չեմ համարում:

Համարում եմ, որ այս հարցը պետք է քննարկվի լայն շրջանակների հետ, մասնավորապես՝ քաղհասարակության հետ, կուսակցությունների հետ և հանրության լայն շրջանակների հետ, որովհետև կուսակցությունները և ընտրական գործընթացը այն ողնաշարն են , որոնց վրա կառուցվում են մեր պետականությունը և մեր քաղաքական համակարգը: Սրան պետք է շատ լուրջ վերաբերվել, և քննարկումները պետք է բովանդակային լինեն: Այդ պատճառով ես մի փոքր էլ կսպասեմ, մինչև մենք բովանդակային քննարկումների մեջ կլինենք, և այդ ժամանակ մենք կլսենք տարբեր դիրքորոշումներ և, իհարկե, կարտահայտենք նաև մեր դիրքորոշումը:

- Այս պահին օրակարգում ավելի շատ «Կուսակցությունների մասին» օրենքի փոփոխությունն է և ոչ թե Ընտրական օրենսգրքի բարեփոխումը: Ըստ հերթականության՝ չպե՞տք է հակառակը լիներ: Ինչո՞ւ փոխվեց այդ հերթականությունը:

- Շատ կարևոր հարց եք տալիս:Դրանք մեկը մյուսի հետ շատ սերտորեն փոխկապակցված են, և՛ «Կուսակցությունների մասին» օրենքը և՛ Ընտրական օրենսգիրքը: Կարելի է ասել՝ մեկը մյուսի տրամաբանական շարունակությունն է: Քանի որ «Կուսակցությունների մասին» օրենքը իր ծավալով ավելի փոքր է, քան Ընտրական օրնսգիրքը, բայց, իմիջիայլոց, ոչ պակաս կարևոր, մենք սկսել ենք «Կուսակցությունների մասին» օրենքի քննարկումները:

Մեր հանրությունը տեսնում է այն քննարկումները, որոնք տեղի են ունենում մարզերում. վերջերս պատգամավորների խումբ էր մեկնել Գյումրի, Արարատի մարզ: Կարելի է ասել՝ հավաքվում են այն գաղափարները, որոնք կան մեր հասարակության, քաղհասարակության մոտ: Դա մենք միանշանակորեն կամփոփենք և կներկայացնենք խորհրդարանին, բանավեճը արդեն կծավալվի խորհրդարանի հարթակում: Համոզված եմ, որ «Կուսակցությունների մասին» օրենքը ամփոփելուց հետո մենք անպայմանորեն պետք է սկսենք Ընտրական օրենսգրքի վերաբերյալ քննարկումները: Եվս մեկ անգամ ուզում եմ ընդգծել, որ դրանք սերտորեն փոխկապակցված ինստիտուտներ են:

- Ինչպե՞ս եք վերաբերում կայուն մեծամասնության գաղափարին, քանի որ շատ երկրներում գործում է կոալիցիոն համակարգը: Մենք որոշակի փոփոխություններից հետո անցանք կայուն մեծամասնության գաղափարին: Ի՞նչ կարծիք ունեք այս հարցի շուրջ, և արդյո՞ք սա կարող է խանգարել կառավարման գործընթացին:

- Մենք մի իրավիճակում ենք, որ նոր Սահմանադրության տիրույթում ենք աշխատում, և, կարելի է ասել, այն փորձնական ժամանակաշրջանն է, որ հասկանանք, թե ինչքանով է այս Սահմանադրությունը, այս ընտրական մեխանիզմը , խորհրադարանի կառավարման այս կառուցվածքը թույլ տալիս ստանալ մաքսիմալ էֆեկտ և կայունություն ապահովել Հայաստանում:

Հիմա, այս գործընթացը ընթացքի մեջ է, և երբ անդրադառնալու լինենք Ընտրական օրենսգրքին, համոզված եմ, որ սա լինելու է կարևորագույն հարցերից մեկը, ինչպես համամասնական, մեծամասնական ընտրակարգերը: Մենք հիմա աշխատում ենք մեծամասնության սխեմայում, բայց, ինչպես հայտնի է, վերջնական ճշմարտություններ չկան, և միգուցե առաջարկվի մի այնպիսի մոդել, որն ընդունելի կլինի բոլորի համար, մեծամասնության համար, և հնարավոր է, որ մենք նոր կոնսենսուսի գանք, ոչինչ բացառված չէ:

- Նախկինում արտասահմանում բնակվող հայերը հնարավորություն ունեին մասնակցելու Հայաստանում տեղի ունեցող ընտրություններին, հետագայում այդ կարգը հանվեց: Արդյո՞ք կա տեսլական, որ այս իրավունքը կարող է ետ բերվել, և սրան ինչպե՞ս եք վերաբերվում:

- Կան քաղաքական ուժեր և քաղաքական գործիչներ, ովքեր կարծում են, որ տեղին կլինի, որ մեր՝ արտերկրում բնակվող հայրենակիցները պետք է քվեարկեն հայաստանյան ընտրությունների ընթացքում , բայց ես անձամբ դեմ եմ նման պրակտիկայի, սա իմ անձնական կարծիքն է : Համարում եմ, որ հայաստանյան քաղաքկան կյանքը ունի որոշակի տրամաբանություն, որոշակի աուրա, և այստեղ գտնվելը և այդ միջավայրին անմիջական մասնակից լինելը հնարավորություն է տալիս իրականությունը օբյեկտիվորեն գնահատելու և կատարված կամ չկատարված աշխատանքի ծավալը պատկերանցնելու: Քո քվեն, իրավունքը և մանդատը՝ գործուղելու որոշակի քաղաքական ուժերին խորհրդարան և կառավարություն, ամբողջությամբ իրացնելու այդ հնարավորությունը պետք է տրվի Հայաստանում ապրող և աշխատող քաղաքացիներին, որովհետև նրանք իրենց առօրյայում են տեսնում Հայաստանի քաղաքական կյանքը և զգում են այդ փոփոխությունների և գործունեության էֆեկտը: Սա իմ անձնական կարծիքն է, բայց համոզված եմ, որ այդ կարևորագույն հարցերը պետք է հանրության լայն շրջանակներում քննարկվեն: Մենք իսկապես պետք է ունենանք այնպիսի լուծումներ, որոնք կնպաստեն Հայաստանի քաղաքական կյանքի կայունացմանը և նոր որակներ հաղորդելուն:

- Քանի որ քննարկվում է նաև կուսակցությունների ֆինանսավորման հարցը, Ձեզ համար ֆինանսավորման ո՞ր մոդելն է ավելի ընդունելի, և արդո՞ք պետական ֆինանսավորման գործընթացը թույլ կտա, որ քաղաքականությունը և բիզնեսը տարանջատվեն:

- Կա սկզբունքային հարց, և դա մեր քաղաքական տեսլականի մի մասն է. կուսակցությունները և ընդհանրապես քաղաքականությունը պետք է լինեն թափանցիկ, հրապարակային և հաշվետու հանրությանը, այն հանրությանը, որին կոչված են ծառայելու և սպասարկելու: Այդտեղ մեխանիզմները կարող են լինել բազմազան՝ սկսած ֆինանսավորում հանրությունից, վերջացրած պետական ֆինանսավորում, որպեսզի կուսակցությունները հնարավորություն ունենան ավելի անկախ լինելու և իրենց ֆինանասական հոսքերով կախված չլինեն մեկ աղբյուրից:

Այստեղ կարևորը քաղաքական կամքի առկայությունն է և լայն քաղաքական կոնսենսուսի առկայությունը, որտեղ բոլորս պետք է արձանագրենք, որ կուսակցությունները կարևորագույն ինստիտուտ են մեր քաղաքական կյանքի ընթացքում, մեր պետականության կայացման այս փուլում և այդ կուսակցությունները պետք է իրականում ծառայեն մեր հանրությանը և ֆինանսավորվեն հանրության միջոցով՝ տարբեր ճանապարհներով:

Դա կարող է լինել պետական բյուջեից կամ ուղղակի անհատ-կուսակցություն հարաբերությունների ֆորմատով, այնպես որ այստեղ կարևորը այն է, որ կուսակցությունները իրականում պետք է ծառայեն այն առաքելությանը, որին կոչված են, և նրանց վրա ազդեցությունները պետք է բացառվեն տարբեր բիզնես շրջանակներից և ոչ առողջ պրոցեսներից:

- Պետական ֆինանսավորման գործընթացն ինչպե՞ս եք պատկերացնում. ֆինանսավորում պետք է ստանան ընտրություններին մասնակցա՞ծ կուսակցությունները, թե՞ նրանք, որոնք անցել են խորհրդարան:

- Որքանով տեղյակ եմ՝ կան տարբեր պրակտիկաներ, միջազգային փորձ: Կան երկրներ, որտեղ ֆինանսավորվում են խորհրդարան անցած կուսակցությունները, կան երկրներ, որտեղ որոշակի տոկոսներ են սահմանված, և ֆինանսավորվում են այդ տոկոոսի շրջանակներում: Մոդելները տարբեր են, և ենթադրում եմ, որ մոտ ապագայում, երբ «Կուսակցությունների մասին» օրենքը արդեն կշրջանառվի, և ավելի լայն քննարկման նյութ կդառնա, մենք կլսենք  այդ ֆինանսավորման մասին առաջարկներ ևս:

- Ըստ RElection նախագծի ձևաչափի՝ մեր յուրաքանչյուր զրուցակից հնարավորություն ունի հաջորդ զրուցակցին ուղղելու իր հարցը: Մեր նախորդ զրուցակիցը «Սոցիալ-դեմոկրատ Հնչակյան» կուսակցության քարտուղար Ռադիկ Կարապետյանն էր: Նրա հարցը Ձեզ հետևյալն է. 

«Ի՞նչ պետք է անել, Հայաստանում քաղաքական դաշտի կայունացման և առողջացման համար»:

- Մենք պետք է, ամենակարևորը, մտքի փոփոխություն կատարենք, ես ուղղակի վստահ եմ դրանում, և պետք է անընդհատ մտածենք մեր քաղաքաքական, հասարակական կյանքի փոփոխությունների մասին: Մենք պետք է մեծ տեսլական ունենանք, և երբ մենք ձևակերպենք այդ տեսլականը և հավատանք դրան, անպայման այդ փոփոխությունները կարվեն: Ես վստահ եմ, որ փոփոխությունները ամենասաղմնային վիճակում տեղի են ունենում մարդու մեջ. երբ մարդը սկսում է տեսլական ունենալ և հավատալ դրան, այդ փոփոխությունները լինում են:

Քաղաքական դաշտում նույն տրամաբանությունն է գործում. մենք պետք է հասկանանք, որ ունենք հնարավորություն ունենալու իրոք ամուր, ուժեղ, զարգացող, տեխնոլոգիական պետություն, պետություն, որտեղ մենք մեզ ապահով կզգանք: Այդ գիտակցումը բերելու է նաև քաղաքական փոփոխությունների, քանի որ նման մթնոլորտում մանիպուլատիվ քաղաքականությունը տեղ չի կարող ունենալ, որովհետև մարդիկ ոչ մի կերպ չեն աջակցելու ո՛չ մանիպուլիացիաներին, ո՛չ կեղծ օրակարգերին, և մենք ունենալու ենք կարևոր բովանդակություն և առաքելություն ու շարժվելու ենք այդ ուղղությամբ: Այսինքն, քաղաքական ուժերը և քաղաքական-հասարակական միավորումները ևս ստիպված են լինելու ադապտացվել այդ տրամադրությանը:

Արման Բոշյանի հարցը՝ հաջորդ բանախոսին.

«Քանի որ քննարկում ենք Ընտրական օրենսգիրքը և ընտրությունները առհասարակ, իմ հարցը կլինի հետևյալը. ի՞նչ պետք է անեն քաղաքական ուժերը, որպեսզի ժողովրդավարական, մաքուր ընտրությունները դառնա քաղաքական մշակույթի անբեկանելի մի մասը, և չուենանք կեղծված ընտրություններ»:


Եթե գտել եք վրիպակ, ապա այն կարող եք ուղարկել մեզ՝ ընտրելով վրիպակը և սեղմելով CTRL+Enter

Կարդալ նաև


comment.count (0)

Մեկնաբանել