«Մենք արտադրում ենք տվյալներ ամեն տեղ՝ ուր էլ գնալիս լինենք։ Ամեն րոպե, ամեն վայրկյան առցանց ենք (online)։ Եւ շատ հեշտ է օգտագործել այդ տվյալները՝ ձեզ ավելի լավ ճանաչելու և այդ իմացությունը ձեր մտածելակերպի փոփոխության համար օգտագործելու նպատակով»։
Ֆրանսուա դյու Կլյուզել՝ ՆԱՏՕ-ի գեներալ,
կոգնիտիվ պատերազմի կոնցեպտի հիմնադիր
ՆԱՏՕ-ին մոտ գտնվող ռազմական-գիտական շրջանակներն ակտիվորեն սկսել են քննարկել «Ճանաչողական (կոգնիտիվ) պատերազմ» կազմակերպելու մեխանիզմներն ու գործիքները: Այս հայեցակարգն աչքի է ընկնում նրանով, որ համարվում է առանձին մարտի տեսակ, և փորձագետները խոսում են, որ այն վարելու են առանց ուժային միջամտության՝ միայն մարդու գիտակցության վրա ազդելու մեթոդների օգնությամբ։ ՆԱՏՕ-ում որոշ շրջանակներ ակնհայտորեն շահագրգռված են օգտագործել նման միջոցներ, քանի որ դրանց օգնությամբ հնարավոր է հաղթել հակառակորդին՝ առանց թնդանոթների և գնդացիրների։
Այս տարվա նոյեմբերի 30-ին Օտտավայում ճանաչողական պատերազմի թեմայով կոնֆերանս է նախատեսվում, որին, նախնական տեղեկություններով, մասնակցելու են Կանադայի հատուկ օպերացիաների հրամանատարությունը (CANSOFCOM), ՆԱՏՕ-ի կանադական ասոցիացիան (NAOC), Հյուսիսատլանտյան դաշինքի (ՆԱՏՕ) ինովացիոն կենտրոնը (iHub), ինչպես նաև հետազոտական այլ կազմակերպություններ, գիտնականներ և քաղաքական գործիչներ, որոնց ուսումնասիրության տիրույթում են ժամանակակից պատերազմների օրինաչափությունները:
ՆԱՏՕ-ն կարծես արդեն գործնականում նպատակ ունի մշակել ճանաչողական պատերազմի տարրերը։ Սա կարելի է ենթադրել դաշինքի ինովացիոն կենտրոնի՝ iHub-ի ղեկավար Ֆրանսուա դյու Կլյուզելի «Cognitive Warfare (ճանաչողական պատերազմ)» վերտառությամբ զեկույցից, որ պատրաստվել է փոխակերպումների գծով ՆԱՏՕ-ի միացյալ զինված ուժերի բարձրագույն ղեկավարության հանձնարարությամբ (SACT)։ Կլյուզելն, ի դեպ, 2013-2016 թվականներին ծառայել է հենց SACT-ում՝ որպես սպա (իսկ մինչ այդ՝ ֆրանսիական թեթև զրահապատ հեծելազորում)։
Հետազոտության պատրաստումը ֆինանսավորել է Դաշնակիցների փոխակերպման հրամանատարությունը (ACT), որը ՆԱՏՕ-ի ռազմավարական հրամանատարություններից մեկն է, չնայած, ինովացիոն կենտրոնի կայքում ասված է, որ զեկույցի հեղինակների եզրակացությունները չեն կազմում ՆԱՏՕ-ի կամ այլ կազմակերպության տեսակետները։
Զեկույցի հեղինակները գրում են, որ «երբ քաղաքացիական ողջ բնակչությունը ՆԱՏՕ-ի թիրախում է, արեւմտյան զինված ուժերը պետք է ավելի սերտորեն համագործակցեն ակադեմիական շրջանակների հետ, որպեսզի կարողանան օգտագործել սոցիալական եւ հումանիտար գիտությունները՝ որպես զենք, եւ օգնեն դաշինքին ճանաչողական պատերազմում իր ներուժը զարգացնելու հարցում»։
Ինչպես նշված է հետազոտության մեջ՝ մինչ այժմ ՆԱՏՕ-ն առանձնացնում է հինգ օպերատիվ տարածքներ՝ օդ, ցամաք, ծով, տիեզերք և կիբերտարածություն․ ՆԱՏՕ-ի Ճանաչողական պատերազմի ռազմավարությունների զարգացումը, սակայն, ենթադրում է վեցերորդ մակարդակ՝ «մարդկային ոլորտը»: Ֆրանսուա դյու Կլյուզելն ընդգծում է, որ թեև հինգ ոլորտներում իրականացվող գործողություններն արվում են մարդկային ոլորտի վրա ազդելու նպատակով, սակայն ճանաչողական պատերազմի նպատակը «բոլորին զենք դարձնելն է»։
Ըստ զեկույցի հեղինակի՝ ապագա կոնֆլիկտներն, ամենայն հավանականությամբ, ծագելու են հենց մարդկանց միջև՝ հիմնականում թվային, այնուհետև ֆիզիկապես՝ քաղաքական և տնտեսական հզորության կենտրոնների հարևանությամբ․ «Մարդը շատ հաճախ ամենախոցելին է, և դա պետք է գիտակցվի՝ ՆԱՏՕ-ի մարդկային կապիտալը պաշտպանելու, բայց նաև մեր հակառակորդների խոցելիությունից օգտվելու համար»,- նշում է հեղինակը՝ շեշտելով, որ Ճանաչողական պատերազմի նպատակը հանրությանը, եւ ոչ թե միայն զինվորականներին վնասելն է։ Իսկ ամեն ինչ, ըստ Կլյուզելի, սկսվում է տեղեկատվությունից, քանի որ այն, այսպես ասած, «ճանաչողական պատերազմի վառելիքն է»։
Տարբերությունը բոլորիս հայտնի տեղեկատվական պատերազմից
Ճանաչողական պատերազմը տեղեկատվական պատերազմից տարբերվում է նրանով, որ եթե վերջինն ուղղված է տեղեկատվական դաշտում քաոս ստեղծելուն, ապատեղեկատվություն տարածելուն, հակառակորդի շարքերում խուճապային տրամադրություններ ստեղծելուն, ապա Ճանաչողական պատերազմը, ինչպես նշում է հենց Կլյուզելը, «տեխնոլոգիաների օգտագործման միջոցով մարդկային նպատակների ճանաչողությունը փոխելու արվեստ է»։
Այսպիով՝ Ճանաչողական պատերազմի օբյեկտը ավելի լայն շրջանակ է ընդգրկում և ներառում է «անձանց, պետություններին, հասարակություններին, կազմակերպություններին և դրանց կառավարման համակարգը»։ Գործողության դաշտը ուղղված է ինչպես զինվորական, այնպես էլ քաղաքացիական անձանց գլոբալ կառավարմանը։ Այլ բառերով ասված՝ Ճանաչողական պատերազմը ոչ թե տեղեկատվական պայքար է, այլ լրիվ նոր պատերազմի տեսակ, ինչի թիրախը «մարդկային անհատականությունն է»։
Ճանաչողական պատերազմը սկսվում է որպես տեղեկատվական և օգտագործում հիպերմիացումը, ապա ավարտվում է հիբրիդայինի տեսքով։
Փախուստ իրականությունից
Նպատակային է ստեղծել հարմարավետության այնպիսի գոտի, որտեղ մարդը երևույթների հանդեպ պաշտպանական մեխանիզմի՝ մերժման միջոցով կհասնի հոգեբանական այնպիսի ընկալումների, որոնք «կստեղծեն» նրա, հարազատների, բարեկամների համար միայն անվտանգ և ապահով միջավայր, առանց որևէ անհագստության, որ կարող է գալ արտաքին աշխարհից։ Պետք է ապահովել անձի մի այնպիսի վերացական վիճակ, որով մարդը կհավատա ցանկացած տարբերակի, միայն թե չարձագանքի իրական աշխարհից բխող սպառնալիքներին։ Կարևորն այստեղ, ինչպես նշում են հեղինակները, հավաստի աղբյուրը վստահելիով փոխարինելն է։
Հիմնական եզրահանգումները եվ տեղեկությունները
Աղբյուրներ
https://www.innovationhub-act.org/sites/default/files/2021-01/20210122_CW%20Final.pdf
https://www.zerohedge.com/geopolitical/natos-plans-hack-your-brain
https://www.ng.ru/armies/2021-10-14/2_8278_nato.html
https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_52092.htm
https://thegrayzone.com/2021/10/08/nato-cognitive-warfare-brain/
Նարեկ Ներսիսյան
comment.count (0)