Անկախությունից ի վեր Հայաստանի հասարակական-քաղաքական կյանքի կենտրոնական թեմաներից է տնտեսական զարգացման խնդիրը: Այնուամենայնիվ մինչ օրս Հայաստանի կառավարությանը չի հաջողվել գտնել տնտեսական զարգացման բանալին: Նշվածի պատճառն է տնտեսական զարգացման հիմքում ընկած օրինաչափությունների վերաբերյալ պատկերացումների բացակայությունը: Պնդումը հիմնավորելու համար կանդրադառնանք տեխնոլոգիական ոլորտում կառավարության վարած քաղաքականությանը:
Որպես նախաբան ասենք, որ Հայաստանի տեխնոլոգիական ոլորտում դրական տեղաշարժի բացակայությունը ակնհայտ է դառնում, եթե ուսումնասիրենք Հարվարդի համալսարանի հրապարակած «Տնտեսական բարդության համաթիվը»: Համաթիվը ցույց է տալիս թե որքանով է երկրի արտահանումը բարդ և բազմազան: Առավել բարդ և բազմազան արտահանում ունեցող երկրները առավել բարեկեցիկ են: Ցուցանիշի համաձայն՝ 2021 թվականի դրությամբ Հայաստանի արտահանման կառուցվածքը դասվել է «պարզունակների» շարքին` մրցելով Աֆրիկյան պետություններ Բենինի և Սենեգալի հետ: Նշվածը առնվազն 2014 թվականից տեխնոլոգիական ոլորտային քաղաքականության անարդյունավետության ապացույց է:
Թեև 2022 և 2023 թվականներին ցուցանիշները կտրկուկ լավացել են, այնուամենայնիվ դա ոչ թե արդյունավետ քաղաքականության, այլ ռուս-ուկրաինական պատերազմի պատճառով ակտիվացած վերարտահանման հետևանքն է:
Արձանագրելով ոլորտում վարվող քաղաքականության անհաջողությունը՝ դիտարկենք խնդիրները:
Խնդիր 1-ին. լիարժեք տնտեսական քաղաքականության բացակայություն
Եթե ուսումնասիրենք բարձր տեխնոլոգիաների վերաբերյալ քննարկումները, ապա կնկատենք, որ և՛ հասարակական քննարկումներում, և՛ օրենսդրական մակարդակով կիրավում է «ոլորտ» բառը:
Նման մոտեցումը ցույց է տալիս, որ կառավարությունը չունի պատկերացում, թե ինչպես ապահովել տնտեսության զարգացումը: Մասնավորապես, պետք է արձանագրենք, որ «տեխնոլոգիական ոլորտ», «բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտ» որպես այդպիսին գոյություն չունի: Դրանք ընդամենը հանդիսանում են այլ «ավանդական» տնտեսական գործունեությունների շրջանակներում այդ պահին կիրառվող առաջատար մոտեցումներ, լուծումներ և այլն: Ասվածի մեջ համոզվելու համար կարելի է ուսումնասիրել ներկայումս լայնորեն քննարկվող «արհեստական բանականությունը»:
Արհեստական բանականություն է համարվում համակարգչի՝ այնպիսի խնդիրներ լուծելու կարողությունը, որոնք պահանջում են մարդուն հատուկ մտավոր կարողություններ:
Սահմանումից և կիրառման ոլորտներից (գյուղատնտեսություն, կրթություն, արդյունաբերություն և այլն) բխում է, որ արհեստական բանականությունը ընդամենը այլ ոլորտներին օժանդակող գործիք է: Այլ կերպ ասած՝ անիմաստ է խոսել արհեստական բանականության կամ այլ տեխնոլոգիաների զարգացմանը աջակցելու մասին այն դեպքում, երբ Կառավարությունը չունի պատկերացում, թե ինչ ոլորտներ պետք է զարգացնի:
Գտնում ենք, որ ճիշտ քաղաքականությունը պետք է աջակցի կոնկրետ ոլորտների զարգացմանը, որոնք էլ իրենց առաջ դրված խնդիրները լուծելու համար կնպաստեն առաջատար տեխնոլոգիաների զարգացմանը:
Խնդիր 2-րդ. որակական տվյալների բացակայություն
1-ին խնդրից բխում է 2-րդը: Կառավարությունը մշակում է աջակցության ծրագրեր՝ առանց որակական տվյալների վերլուծության: Այսպես, «Բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտի պետական աջակցության մասին» օրենքի հիմնավորումների ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, որ Կառավարությունը չի հավաքագրում ոլորտի վերաբերյալ որակական տվյալներ, այլ հիմնվում է հետազոտական խմբերի քանակական տվյալների վրա: Մինչդեռ ոլորտային քաղաքականություն վարելու համար անհրաժեշտ է իմանալ, թե որ կազմակերպությունը ինչ տեսակի արտադրանք է առաջարկում շուկայում, որքանով է կազմակերպությունների գործունեության ոլորտը համապատասխանում Հայաստանի առջև եղած մարտահրավերներին, որքանով է կազմակերպության ստեղծած արտադրանքը տեղայնացված, այսինքն՝ դրա քանի տոկոսն է ստեղծում Հայաստանի քաղաքացի մասնագետը: Վերջին հանգամանքը հատկապես կարևոր է Հայաստանում գործող միջազգային կազմակերպությունների դեպքում: Մասնավորապես, ինչպես նախկինում, այնպես էլ հիմա աջակցությունը տրամարդվում է անկախ նրանից՝ ընկերությունը հայաստանյան է, թե այն հիմնադրել է օտարկերյա կազմակերպություն: Թեև օտարերկրյա ներդրումները Հայաստանում քարոզվում են որպես բոլոր խնդիրների լուծման միջոց, այնուամենայնիվ օտարերկրյա ներդրողը բացարձակապես շահագրգռված չէ փոխանցել իր գաղտնիքները և ստեղծել մրցակիցներ:
Նման իրավիճակում կոպիտ սխալ է առանց տարբերակման բոլոր ընկերություններին աջակցելը, քանի որ ստացվում է, որ ծրագրերից օգտվում են ընկերություններ, որոնք առանց այն էլ մեծ ֆինանսական ռեսուրսներ ունեն, և պարզ չէ, թե որքանով է այդ ընկերությունը փոխանցում իր կարողությունները Հայաստանին: Գտնում ենք, որ օտարերկրյա ընկերությունները պետք է աջակցություն ստանան բացառապես այն դեպքում, երբ տիրապետում են գիտելիքների, որոնք անհրաժեշտ են Հայաստանին (խնդիր 1) և համաձայն են փոխանցել դրանք տեղական մասնագետներին: Նման մոտեցումը թույլ կտա ստեղծել զուտ հայաստանյան բռենդներ և այդպիսով առավել շատ միջոցներ ներգրավել Հայաստանի տնտեսություն:
Ասվածի համատեքստում հարկ է անդրադառնալ կառավարության որդեգրած այն մոտեցմանը, ըստ որի՝ բարձր տեխնոլգիաների ոլորտում գործող ընկերությունները միգրանտ աշխատողների[1], նոր ընդունված աշխատողների, ինչպես նաև աշխատողների վերապատրաստման համար ստանում են ֆինանսական աջակցություն։ Այս մոտեցման խնդիրն այն է, որ աջակցությունը տրամադրվում է առանց որևէ նախապայմանի։ Պատասխանատու պաշտոնյայի մեկնաբանությամբ ստացվում է, որ օտարեկրկյա ներդրողը տեսականորեն կարող է ամբողջությամբ կամ մասամբ համալրել ընկերությունը օտարերկրացի մասնագետներով և առհասարակ կտրել Հայաստանի տեխնոլոգիական զարգացման հնարավորությունը՝ միաժամանակ ստանալով ֆինանսական աջակցություն։
Լուծումներ
Առաջարկները ներկայացնելուց առաջ հարկ է արձանագրել, որ ըստ վերջին տվյալների՝ տեխնոլոգիական ոլորտում ներգրավված է 58,700 մարդ (17,7 տոկոսը օտարերկրյա մասնագետներ են)։ 2022 թվականի մարդահամարի տվյալների համաձայն՝ Հայաստանի բնակչության թիվը կազմել է 2,689,438 մարդ։ Այսինքն՝ գործող քաղաքականությունը աջակցում է բնակչության մոտավորապես 2.2 տոկոսին՝ առանց հստակ պահանջների և երկրի համար կանխատեսելի արդյունքի։
[1] Հետագայում օգնությունը տրամադրվելու է հենց միգրանտին։
Հեղինակ՝ Համլետ Ավետիսյան
Գլխավոր լուսանկարը գեներացվել է արհեստական բանականության միջոցով
comment.count (0)