Իսրայել

Իսրայելի պետությունը ստեղծվել է 1948 թվականի մայիսի 14-ին՝ ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեայի 1947 թվականի նոյեմբերի 29-ի որոշմամբ, ըստ որի Մեծ Բրիտանիայի ենթամանդատային Պաղեստինը հռչակվում էր անկախ եւ նրա տարածքում ստեղծվում էին երկու ինքնուրույն՝ արաբական եւ հրեական պետություններ։

Հրեական պետությանը՝ Իսրայելին, հատկացվում էր 14 հզ. կմ2 (Պաղեստինի տարածքի 56%) տարածություն՝ խառը բնակչությամբ։ Երուսաղեմը հանձնվում էր ՄԱԿ-ի կառավարմանը։ 1948 թվականի մայիսին Իսրայելում ստեղծվեց ժամանակավոր կառավարություն, որը կազմված էր բացառապես սիոնիստական կուսակցությունների ներկայացուցիչներից։ Կառավարության առաջին իսկ՝ «Անկախության դեկլարացիայով» սիոնիզմը հռչակվեց Իսրայելի պաշտոնական գաղափարախոսություն եւ քաղաքականություն։

Արաբա-իսրայելական պատերազմներից հետո` 1974 թվականի հունվարին եւ 1975 թվականի սեպտեմբերին Եգիպտոսի, իսկ 1974 թվականի մայիսին Սիրիայի հետ Իսրայելը կնքեց զորքերի տարանջատման եւ նրանց միջեւ բուֆերային գոտիներ ստեղծելու համաձայնագրեր։ 1979 թվականին Եգիպտոսը՝ առաջին արաբական երկիրն էր, որը խաղաղության դաշինք կնքեց Իսրայելի հետ։ Արդյունքում, Իսրայելը Սինայի թերակղզին Եգիպտոսին հետ վերադարձրեց։ Հորդանանը եւ Իսրայելը խաղաղության դաշինք կննքեցին 1994 թվականին։ Իսկ 2005 թվականին Իսրայելը իր բանակը դուրս բերեց Գազայի շրջանից։

Հայաստան-ԱՄՆ․ աշխարհաքաղաքական փոփոխությունները եւ հետեւանքները․ Նարեկ Ներսիսյան

Հայաստան-ԱՄՆ․ աշխարհաքաղաքական փոփոխությունները եւ հետեւանքները․ Նարեկ Ներսիսյան

Միացյալ Նահանգների արտաքին քաղաքականությունում 2025 թ. վերջին ի հայտ են եկել կտրուկ փոփոխություններ՝ պայմանավորված նոր վարչակազմի «America First» (առաջինը՝ Ամերիկան) մոտեցմամբ եւ դրանից բխող քայլերով։ ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփի վերադարձով Վաշինգտոնը վերաիմաստավորում է իր դերը աշխարհի հարցերում՝ հաճախ գործելով գործարքային եւ անհավասարակշիռ կերպով։ Նրա կառավարությունը շարունակում է հեռանալ արժեքահեն դաշնակցային քաղաքականությունից՝ փոխարենը կենտրոնանալով անմիջական շահերի վրա՝ ինչպես դա նկատվել էր Թրամփի դեռ առաջին պաշտոնավարման ընթացքում, երբ Միացյալ Նահանգները դուրս բերվեց մի շարք միջազգային համաձայնագրերից (օր.՝ Փարիզի կլիմայի պայմանագրից, Իրանի միջուկային գործարքից) եւ նույնիսկ կասկածի տակ դրվեց ՆԱՏՕ-ի նման բազմակողմ դաշինքների դերը։  Այս նոր իրականությունը ստեղծում է հնարավորություներ եւ ռիսկեր, որոնք հատկապես զգալի են փոքր պետությունների համար, ինչպիսին Հայաստանն է։ Այս հոդվածում ներկայացվում են ԱՄՆ քաղաքականության հիմնական ուղղություններում վերջին զարգացումները եւ դրանց հնարավոր ազդեցությունը Հայաստանի արտաքին քաղաքականության, անվտանգության ու տնտեսական համագործակցության վրա։ Ռուս-ամերիկյան բանակցությունները եւ ազդեցությունը 2025 թ. սկզբին ԱՄՆ-ն կտրուկ փոխեց մոտեցումը Ուկրաինայի պատերազմին՝ անմիջական բանակցություններ սկսելով Ռուսաստանի հետ։ Նոր վարչակազմը մեկնարկեց ռուս-ամերիկյան ուղղակի երկխոսություն՝ փորձելով վերջ տալ պատերազմին՝ առաջին փուլում նույնիսկ առանց Ուկրաինայի մասնակցության։  Փետրվարին Սաուդյան Արաբիայում կայացած գաղտնի հանդիպմանը ամերիկյան եւ ռուսական բարձրաստիճան պատվիրակությունները քննարկեցին զինադադարի հեռանկարները, ինչը պատերազմից ի վեր նման առաջին շփումն էր։ Բանակցությունների ընթացքում Մոսկվան կոշտացրել է իր պահանջները՝ ընդգծելով, որ չի հանդուրժի Ուկրաինայի անդամակցությունը ՆԱՏՕ-ին։ Ավելին, տեղեկություններ կային, որ ամերիկյան կողմը պատրաստ է դիտարկել Ռուսաստանի վերահսկողության տակ գտնվող որոշ տարածքների վերաբերյալ փոխզիջումները եւ անվտանգության երաշխիքները՝ որպես պատերազմի դադարեցման փաթեթի մաս։ Փաստորեն, Թրամփի վարչակազմը փոխել է նախկին ուղեգիծը, որը հիմնված էր Ռուսաստանի մեկուսացման վրա, եւ այժմ ընտրել է ուղիղ բանակցությունների ճանապարհը։ Թրամփի թիմը նախապես հայտարարել էր, թե Ուկրաինայի` 2014-ի սահմանները արագ հաղթանակով վերադարձնելն իրատեսական չէ, եւ որ Կիեւի՝ ՆԱՏՕ-ին անդամակցությունը «մոլորություն» է, ինչը եվրոպացի որոշ քաղաքական գործիչներ բնորոշեցին որպես Մոսկվային տրված միակողմանի արտոնություններ։ Այս փոփոխությունը խառնել է ամերիկյան քաղաքական դաշտը. Կոնգրեսում տարիներ ի վեր երկկուսակցական աջակցություն է եղել Ուկրաինային՝ միլիարդավոր ռազմական օգնության ծրարներով, բայց հիմա որոշ օրենսդիրներ տագնապով նշում են, որ «Ռուսաստանը հաղթեց առաջին փուլում», քանի որ Կրեմլը կարողացավ վերականգնել երկկողմանի դիվանագիտական հաղորդակցությունը՝ դուրս թողնելով Ուկրաինային եւ ՆԱՏՕ-ին, այն էլ՝ ոչինչ չզիջելով դրա դիմաց։  Ընդհանուր առմամբ, ռուս-ամերիկյան վերջին բանակցությունները ցույց են տալիս ԱՄՆ-ի դիրքորոշման էական փոփոխությունը, որը կարող է ազդել պատերազմի դինամիկայի վրա. լավագույն դեպքում դրանք կբերեն երկար սպասված զինադադարի, վատագույն դեպքում՝ կարող են ոգեւորել Մոսկվային, որ դիմադրի մինչեւ իր պայմանների ընդունումը։ Այս ամենը ենթադրում է, որ առաջիկայում Ուկրաինայի խնդրի լուծման կամ սառեցման համատեքստում կտեսնենք ամերիկյան առաջնորդության տակ ձեւավորվող քաղաքական պայմաններ եւ տնտեսական գործարքներ, որոնք արմատապես տարբերվում են մինչ այժմ հնչող սկզբունքային հայտարարություններից։ USAID-ի գործունեության սահմանափակումները եւ հնարավոր հետեւանքները Արտաքին ճակատում ԱՄՆ քաղաքականության փոփոխությունը դրսեւորվել է նաեւ օտարերկրյա օգնության ոլորտում։ Թրամփի երկրորդ վարչակազմը կոշտ քայլեր է ձեռնարկում ԱՄՆ Միջազգային զարգացման գործակալությանը (USAID) սահմանափակելու ուղղությամբ։ Նոր նախագահը անմիջապես 90-օրյա դադար է հայտարարել օտար երկրներին տրամադրվող գրեթե ամբողջ օգնության վրա՝ դա հիմնավորելով «օտար պետության ինդուստրիայի եւ բյուրոկրատիայի» արդյունավետության վերանայման անհրաժեշտությամբ։ Ավելին, 2025 թ. փետրվարի սկզբին վարչակազմը սկսել է ապամոնտաժել USAID-ն որպես անկախ կառույց՝ փորձելով նրա մնացորդները ներառել Պետքարտուղարության մեջ։ Այս քայլը համարվում է աննախադեպ եւ որոշ վերլուծաբանների կողմից գնահատվում որպես հնարավոր անօրինական ու հակասահմանադրական գործողություն։ Սառը վերաբերմունքը, որ ցուցաբերում է նոր իշխանությունը USAID-ի նկատմամբ, մասամբ պայմանավորված է նրա աշխարհայացքով։ Հատկանշական է, որ կառավարությունը ձեւավորել է հատուկ «Կառավարության արդյունավետության վարչություն», որի ղեկավար է նշանակվել միլիարդատեր Իլոն Մասկը՝ չնայած վերջինս չունի զարգացման ոլորտի փորձառություն։ Մասկը USAID-ն հրապարակայնորեն որակել է որպես «կրիմինալ կազմակերպություն, որի մեռնելու ժամանակն է»։ USAID-ն հաճախ ընկալվել է որպես ամերիկյան «փափուկ ուժի» կարեւոր գործիք, եւ եթե այդ գործիքից ԱՄՆ-ն փաստացի զրկվի, կտուժեն ոչ միայն շահառու երկրները, այլեւ հենց ամերիկյան ազդեցությունը աշխարհում։ Հայաստանի համար USAID-ի հնարավոր փակումը կամ ֆինանսավորման կտրուկ կրճատումը լուրջ հարված կարող է լինել։ Հայաստանի անկախությունից ի վեր ԱՄՆ զարգացման ծրագրերը առանցքային դեր են ունեցել երկրի ժողովրդավարական հաստատությունների կառուցման, տնտեսական զարգացման ու քաղաքացիական հասարակության ուժեղացման գործում։ Եթե հիմա այդ ծրագրերը դադարեն կամ սահմանափակվեն, Հայաստանը կկորցնի ոչ միայն ֆինանսական աջակցություն (տարեկան տասնյակ միլիոնավոր դոլարների ծրագրեր), այլեւ բարեփոխումների կարեւոր շարժիչներից մեկը։ Դա կարող է առաջացնել տնտեսական մարտահրավերներ՝ հատկապես այն շրջանակներում, որտեղ USAID-ի միջոցներով իրականացած են եղել ենթակառուցվածքային եւ գյուղատնտեսական ծրագրեր, ինչպես նաեւ թուլացնել հակակոռուպցիոն ու կառավարման բարելավման ջանքերը։  Միաժամանակ, ԱՄՆ այդպիսի նահանջը կարող է լրացվել այլ խաղացողների ազդեցությամբ․ օրինակ՝ Չինաստանը կամ Ռուսաստանը կարող են փորձել լրացնել որոշ վակուում՝ առաջարկելով իրենց ներդրումային կամ վարկային նախագծերը, թեեւ դրանք հաճախ ուղեկցվում են քաղաքական պայմաններով։  Այսպիսով, USAID-ի սահմանափակման ամերիկյան քաղաքականությունը ոչ միայն հումանիտար հետեւանքներ կունենա, այլեւ ռազմավարական՝ թուլացնելով ԱՄՆ դիրքերը եւ հնարավորության պատուհան բացելով այլ ուժերի համար, ինչը երկարաժամկետ առումով կարող է Հայաստանի համար բարդացնել արտաքին գործընկերների հավասարակշռումը։ Թրամփի քաղաքական փոփոխությունները, «գործարարի» կառավարումը եւ ծայրահեղ աջ մոտեցումները Դոնալդ Թրամփի վերադարձով ԱՄՆ ներքաղաքական ու արտաքին քաղաքական կուրսը ենթարկվում է խոր վերափոխման։ Նախագահը կառավարումը վարում է գործարարին հատուկ ոճով՝ պետական գործառույթներին մոտենալով որպես շահույթ/վնաս հաշվարկի ենթակա բիզնես գործարքների։ Սա արտահայտվում է ինչպես կադրային նշանակումներում, այնպես էլ քաղաքական հայտարարություններում։ Նոր վարչակազմի աշխատելու առաջին իսկ ամսում Թրամփը հեղեղեց իշխանությունը գործադիր հրամաններով, որոնք շեղվում են վերջին տասնամյակների սովորական քաղաքականությունից եւ հաճախ խախտում են հաստատված նորմերը։ Վերլուծաբանները նշում են, որ ութ տասնամյակ ձեւավորված ամերիկյան միջազգային առաջնորդությունը հանկարծակի հայտնվել է «փոթորկալից հարվածների միջանցքում»՝ արտաքին քաղաքականության հիմնադրույթները հիմնահատակ փոխելու նախագահի փորձով։ Թրամփի աշխարհայացքը կարելի է բնութագրել որպես կտրուկ գործարքային եւ ազգայնական։ Ըստ փորձագետների՝ նրա արտաքին քաղաքականության մեջ տիրում է «գործարքային նիհիլիզմ»։ Նա համաշխարհային գործերում որեւէ դրական նպատակ չի տեսնում ԱՄՆ-ի համար։ Փոխարենը նա հակված է յուրաքանչյուր խնդիր դիտարկել միայն ԱՄՆ-ին անմիջապես օգտակարության տեսանկյունից՝ անտեսելով արժեքահեն կամ դաշնակցային պարտավորությունները։ Սա հանգեցրել է նրան, որ Թրամփը երկրորդ անգամ թիրախավորել է «խորքային պետությունը» (բյուրոկրատական ապարատը)՝ ձգտելով հեռացնել ավանդական դիվանագետներին ու փորձագետներին եւ քաղաքական հավատարիմներին նշանակելով կարեւոր պաշտոններում [1, 2]։ Նման մոտեցման դրսեւորումներից էր, օրինակ, պաշտպանության նախարարի պաշտոնում հեռուստավերլուծաբան Փիթ Հեգսեթի նշանակումը, որը Թրամփին որակում է որպես «մոլորակի լավագույն բանակցող» եւ աներկբա աջակցում նրա ոչ ավանդական քայլերին։ Պետքարտուղար է նշանակվել Մարկո Ռուբիոն, իսկ Ազգային անվտանգության հարցերով խորհրդական՝ Մայք Ուոլցը՝ երկուսն էլ քաղաքական աջ թեւից, սակայն առանց զգալի դիվանագիտական փորձի։ Վերը հիշատակված Իլոն Մասկի նշանակումը եւս վառ օրինակ է, թե ինչպես է Թրամփը բիզնես աշխարհի ազդեցիկ գործիչներին ներգրավում կառավարման մեջ՝ համարելով, որ կառավարումը «արդյունավետության» խնդիր է։ Այս ամենը ծառայում է Թրամփի նպատակին՝ «քանդել բյուրոկրատական հաստատությունները» եւ քաղաքականությունը վարել անձնական մշակած ուղիներով։ Միջազգային ասպարեզում Թրամփի ծայրահեղ աջ քաղաքականությունը դրսեւորվում է մի քանի ուղղությամբ. նա շարունակաբար թիրախավորում է բազմակողմանի ինստիտուտները (ՄԱԿ, ՆԱՏՕ, ԵՄ) եւ հավանություն տալիս ինքնիշխանության գերակայությանը համաշխարհային խնդիրների նկատմամբ։ Նրա առաջին ժամկետում արդեն դիտվել է այս տրամաբանությունը, երբ ԱՄՆ-ն դուրս եկավ համաշխարհային պայմանավորվածություններից` պատճառաբանելով, որ դրանք «անարդար բեռ» են ԱՄՆ-ի համար։ ԱՄՆ-ն դառնում է ավելի անհուսալի դաշնակից իր ավանդական գործընկերների համար, մյուս կողմից՝ ավելի վտանգավոր մրցակից իր հակառակորդների համար, քանի որ նրա գործողությունները կանխատեսելի չեն։ Հայաստանի համար այս քաղաքական կուրսը նշանակում է, որ ԱՄՆ-ի հետ հարաբերությունները կարող են կախված լինել վերին աստիճանի գործարքային պահվածքից։ Եթե նախկինում Վաշինգտոնում մեծ կարեւորություն էր տրվում Հայաստանին՝ որպես ժողովրդավարական անցում կատարող փոքր երկրի (հատկապես Բայդենի վարչակազմի օրոք), ապա այժմ այդ գործոնը կարող է հետին պլան մղվել։ Թրամփի վարչակազմը Հայաստանը կդիտարկի գլխավորապես նրա շահութաբերության կամ ռազմավարական կարեւորության պրիզմայով։  Մի կողմից Հայաստանի նկատմամբ ԱՄՆ հետաքրքրությունը կարող է թուլանալ (քանի որ տարածաշրջանը կարող է չհամարվել առաջնահերթ), բայց մյուս կողմից, եթե որեւէ «գործարքի» հնարավորություն տեսնի (օրինակ՝ Իրանի կամ Ռուսաստանի ազդեցությունը հակակշռելու), ապա կփորձի առաջ մղել այն՝ գուցե անտեսելով երկարաժամկետ հետեւանքները։ Ահա թե ինչու պաշտոնական Երեւանը կանգնած է բարդ խնդրի առաջ՝ ինչպես պահպանել հարաբերությունների դրական ուղին այն ԱՄՆ-ի հետ, որի քաղաքականությունը պայմանավորված է ոչ թե արժեքներով, այլ փոխադարձ հաշվարկով։ Իրանի նկատմամբ ԱՄՆ-ի նոր ռազմավարությունը եւ հնարավոր ագրեսիվ քաղաքականությունը Թրամփի վերադարձով Վաշինգտոնի եւ Թեհրանի հարաբերություններում կրկին գերիշխում է լարվածությունը։ Նորընտիր նախագահը արագորեն վերականգնել է իր «առավելագույն ճնշման» քաղաքականությունը Իրանի նկատմամբ՝ ստորագրելով ազգային անվտանգության հուշագիր, որով պետական կառույցներին հանձնարարում է խստագույնս կիրառել գոյություն ունեցող բոլոր պատժամիջոցները Իրանի վրա։ Այս մոտեցման էությունն է տնտեսական ճնշման միջոցով ստիպել Թեհրանին զիջումների գնալ իր միջուկային ծրագրում եւ տարածաշրջանային գործողություններում։ Արդեն առաջին ամիսներին ԱՄՆ-ն ընդլայնել է պատժամիջոցների ցուցակները՝ թիրախավորելով իրանական նավթարդյունաբերությունը, բանկային ոլորտը եւ նույնիսկ Կառավարության բարձրաստիճան պաշտոնյաներին։ Նպատակը ռեժիմի փոփոխությունը չէ, այլ, ինչպես նշում են ամերիկացի պաշտոնյաները, հաղթել Թեհրանին բանակցությունների սեղանի շուրջ՝ իր միջուկային եւ հրթիռային ծրագրերը սահմանափակելու համար։ Սակայն նույն առավելագույն ճնշման ռազմավարությունը արդեն փորձարկվել էր 2018-2020 թվականներին եւ սպասված արդյունք չէր տվել. պատժամիջոցները թուլացրել էին Իրանի տնտեսությունը, բայց Իսլամական հանրապետությանը չեն ստիպել փոխել կուրսը։ Ընդհակառակը, նույնիսկ տկարացած տնտեսությամբ Իրանն առաջ է մղել իր միջուկային ծրագիրը, ընդլայնել հրթիռային ներուժը եւ ակտիվացրել տարածաշրջանային դաշնակից խմբավորումների (ինչպիսիք են Հեզբոլլահը, շիաների զինյալները Իրաքում եւ Եմենում) աջակցությունը։ Հետեւաբար, 2025 թվականին իրավիճակն ավելի սրված է. Իրանը տեխնիկապես ավելի մոտ է միջուկային զինանոցի շեմին, իսկ նրա հարաբերությունները Արեւմուտքի հետ՝ սրված։ Թրամփի վարչակազմը հստակ ազդակ է տալիս, որ չի բավարարվելու միայն տնտեսական ճնշմամբ։ Վաշինգտոնը զգուշացնում է, որ թույլ չի տա Իրանը ձեռք բերի միջուկային զենք, եւ դիտարկում է գործիքակազմի ամբողջ սպեկտրը՝ այդ նպատակին հասնելու համար։ Սա ենթադրում է նաեւ ռազմական բաղադրիչի հնարավոր կիրառություն. ինչպես մատնանշում են որոշ վերլուծաբաններ, եթե պատժամիջոցները արագ արդյունք չտան, Թրամփի շուրջ որոշ ծայրահեղականներ կարող են կոչ անել աջակցել Իսրայելի կողմից Իրանի ատոմային օբյեկտներին հարված հասցնելուն։ Նման գրոհի վտանգը նաեւ այն է, որ Իսրայելը սեփական ուժերով չի կարող լիովին ոչնչացնել Իրանի ստորգետնյա միջուկային օբյեկտները, ինչը նշանակում է, որ ԱՄՆ-ն գուցե կկանգնի անմիջական ռազմական միջամտության դիլեմայի առաջ։ Սակայն Իրանի դեմ կոշտ քաղաքականությունը ռիսկերով լի է եւ այս տարածաշրջանում անմիջական ազդեցություն կարող է ունենալ։ Իրանը արդեն զգուշացրել է, որ հակահարված կտա, եթե սրվեն իր դեմ քայլերը, ինչը կարող է արտահայտվել Պարսից ծոցում նավթատարների միջադեպերով, Իրաքում եւ Սիրիայում ամերիկյան բազաների վրա հարձակումներով։ Տեղացի փորձագետները շեշտում են, որ Հայաստանի համար չափազանց ռիսկային սցենար կլինի, եթե Վաշինգտոնը գնա Թեհրանի նկատմամբ ավելի կոշտ քաղաքականության։ Հայաստանը Իրանի հետ ունի հարեւանություն եւ կենսական առեւտրային ու էներգետիկ կապեր, տարիներ շարունակ Իրանը եղել է Հայաստանի համար շրջափակումը շրջանցող «պատուհան դեպի աշխարհ»։ Եթե Թրամփի վարչակազմը խստացնի պատժամիջոցները կամ գնա ռազմական բախման Իրանի հետ, այդ ամենից Բաքուն կարող է օգտվել՝ իր շահերը առաջ մղելով տարածաշրջանում։  Ադրբեջանը, լինելով Իրանի հետ լարված հարաբերություններ ունեցող երկիր եւ Իսրայելի գործընկեր, գուցե փորձի օգտվել իրավիճակից՝ ավելի ազատ գործելու Հայաստանի եւ Արցախի հարցերում՝ ենթադրելով, որ Իրանն այլեւս չի կարողանա աջակցել Հայաստանին, իսկ ԱՄՆ-ի ուշադրությունը կենտրոնացած կլինի Իրանի վրա։ Հետեւաբար, Երեւանի համար ԱՄՆ-Իրան հակամարտության սրումը երկիմաստ իրադրություն է՝ մի կողմից՝ Թեհրանի թուլացումը կարող է արժեքավոր դաշնակցի կորուստ նշանակել, մյուս կողմից՝ տարածաշրջանում ուժերի հավասարակշռության խախտումը կարող է վտանգավոր լինել հենց Հայաստանի համար։ Այս տեսակետից ԱՄՆ-Իսրայել մերձեցումը ունի լուրջ հետեւանքներ։ Նախ, Իսրայելն   տարածաշրջանում Հայաստանի հակառակորդ Ադրբեջանի սերտ դաշնակիցն է։ Այժմ, երբ Վաշինգտոնը գրեթե ամբողջությամբ կողմնորոշված է Իսրայելի շահերով, քիչ հավանական է, որ ԱՄՆ-ն ճնշում գործադրի Իսրայելի վրա՝ դադարեցնելու զենքի մատակարարումները Բաքու։ Ընդհակառակը, Իրանի դեմ հնարավոր բախման լույսի ներքո Ադրբեջան-Իսրայել-ԱՄՆ եռանկյունին կարող է էլ ավելի սերտանալ՝ նկատի առնելով Ադրբեջանի ռազմավարական դիրքը Իրանի սահմանին։ Սա նշանակում է, որ Հայաստանի անվտանգության միջավայրում կարող է աճել ադրբեջանաիսրայելական ռազմական համագործակցության ազդեցությունը, ինչն առկա էր արդեն, բայց կարող է դառնալ բացարձակ արտոնյալ (օրինակ՝ Ադրբեջանը կարող է իր օդանավակայանները տրամադրել Իսրայելի օդուժին Իրանի դեմ գործողությունների համար, եւ նման պայմաններում ԱՄՆ-ն հավանաբար կսատարի կամ նվազագույնը՝ կհանդուրժի դա)։ Մյուս կողմից Իսրայելն իրանական ազդեցությանը հակազդելու շրջանակում գուցե հետաքրքրված լինի Հայաստանի հետ որոշակի շփումներով՝ որպես Իրանի հարեւան եւ ավանդաբար Իրանի հետ բարիդրացիական հարաբերություններ ունեցող երկրի։ Սակայն ներկայիս փուլում Իսրայել-Հայաստան պաշտոնական հարաբերությունները նվազագույն մակարդակի վրա են, եւ փոփոխություն ակնկալել դժվար է, քանի դեռ Երեւանը սերտ կապերը ավելի խորացնելու միտում ունի Թեհրանի հետ։ Ամփոփելով՝ Իսրայելի դերի բարձրացումը ամերիկյան քաղաքականության մեջ նշանակում է, որ տարածաշրջանային զարգացումները տեղի կունենան գլխավորապես Վաշինգտոն-Թել Ավիվ առանցքի շուրջ, որտեղ փոքր երկրների ձայնը քիչ է լսվելու, եթե այն չի համապատասխանում այդ առանցքի առաջնահերթություններին։ ԱՄՆ կառավարության ներսում առկա հայամետ պաշտոնյաները եւ նրանց ազդեցությունը Թեեւ ԱՄՆ նոր վարչակազմը ունի այլ առաջնահերթություններ, ամերիկյան քաղաքական համակարգում դեռեւս առկա են ուժեղ հայամետ ձայներ, որոնք փորձում են պաշտպանել Հայաստանի շահերը։ Դրանք հիմնականում օրենսդիր մարմնում են՝ Կոնգրեսում, որտեղ գործում է Կոնգրեսական Հայկական հարցերի երկկուսակցական խմբակցությունը։ Խմբակցության համանախագահներ կոնգրեսականներ Ֆրենկ Փալոնեն (դեմոկրատ), Գուսի Բիլիրակիսը (հանրապետական), Բրեդ Շերմանը (դեմոկրատ) եւ Դեյվիդ Վալադաոն (հանրապետական) շարունակաբար նախաձեռնություններ են ձեռնարկում հայանպաստ քաղաքականության ուղղությամբ։ Այսպիսի կոնգրեսական ճնշումը վկայում է, որ նույնիսկ վարչակազմի առաջնահերթությունները փոխվելու դեպքում օրենսդիրները կարող են փորձել ազդել արտաքին քաղաքականության որոշումների վրա՝ առնվազն ուշադրություն հրավիրելով Հայաստանի խնդիրներին։ Բացի Կոնգրեսից, ակտիվ է նաեւ ամերիկահայ համայնքը իր կազմակերպություններով, մասնավորապես Ամերիկայի Հայ Դատի հանձնախումբը (ANCA) եւ Հայաստանյան ժողովը, որոնք լոբբիստական աշխատանքի մեծ փորձ ունեն։ Հայ Դատի հանձնախումբը արդեն իսկ հայտարարել է, որ նոր վարչակազմի հետ աշխատանքի կենտրոնում դնելու է մի շարք ռազմավարական նախաձեռնություններ՝ ուղղված Ադրբեջանի պատասխանատվության ապահովմանը, Հայաստանի անվտանգության ամրապնդմանը եւ Արցախի ժողովրդի իրավունքների պաշտպանությանը։ Այս խմբերը համագործակցում են ինչպես հայկական հարուստ սփյուռքի հետ, այնպես էլ կոնգրեսականների եւ նահանգային իշխանությունների հետ՝ ձգտելով ԱՄՆ քաղաքական օրակարգում պահել հայկական հարցերը։ Արդյունքում տեսնում ենք, որ նույնիսկ Թրամփի երդմնակալությունից անմիջապես առաջ ANCA-ն սկսել էր կապեր հաստատել նոր Կոնգրեսի անդամների հետ եւ ուրվագծել աշխատանքը Թրամփ-Վենս զույգի (ԱՄՆ փոխնախագահ Ջեյ Դի Վենս) հետ՝ առաջարկելով օրակարգեր, որոնք կբերեն «արդար եւ արժանապատիվ խաղաղություն Հարավային Կովկասում, կհարգեն Հայաստանի ինքնիշխանությունը եւ կապահովեն արցախահայության պաշտպանված վերադարձի իրավունքը»։ Այնուամենայնիվ, փորձագիտական գնահատականները հուշում են, որ առանձին հայամետ պաշտոնյաների կամ խմբերի ազդեցությունը սահմանափակ է մնում, անգամ եթե նրանք կառավարության կազմում են։ Այսպիսով՝ ԱՄՆ իշխանական համակարգում հայամետ պաշտոնյաները եւ խմբերը սահմափակ կարողությամբ, բայց կարեւոր դերակատարներ են, որոնք կարող են մեղմել վերը նշված գլոբալ փոփոխությունների բացասական հետեւանքները Հայաստանի համար եւ ապահովել, որ Հայաստանը լիովին դուրս չմնա ամերիկյան ուշադրությունից։ Հետեւանքները Հայաստանի համար․ արտաքին քաղաքականություն, անվտանգություն եւ տնտեսական համագործակցություն Միացյալ Նահանգների դիրքորոշումներում վերոնշյալ փոփոխությունները բազմաշերտ ազդեցություն կունենան Հայաստանի վրա։ Մեծ հաշվով, ձեւավորվում է մի միջավայր, որտեղ հին կարծրատիպերը խարխլված են, եւ ուժերի նոր հարաբերակցությունը պահանջում է Երեւանի կողմից ճկուն ու հաշվենկատ դիվանագիտություն։ Առաջին հերթին, Ռուսաստան–Արեւմուտք հարաբերությունների փոփոխությունը անմիջականորեն կարտացոլվի Հարավային Կովկասում։ Եթե Վաշինգտոնն ու Մոսկվան շարունակեն ուղիղ երկխոսությունը եւ գուցե հասնեն ինչ-որ համաձայնությունների Ուկրաինայի հարցով, դա կարող է նշանակել, որ Արեւմուտք-Ռուսաստան գլոբալ դիմակայությունը թուլանում է։ Նման պայմաններում Մոսկվան փորձելու է կրկին երեւալ իր ավանդական «ազդեցության գոտիներում», այդ թվում՝ Հայաստանում, եւ Երեւանից պահանջել վերանայել վերջին տարիների արեւմտամետ տեղաշարժերը։ Հայաստանն արդեն թերեւս զգում է դա 2023 թ. արցախյան իրադարձություններից հետո եւ ՀԱՊԿ-ի շրջանակում լարվածության ֆոնին։ Եթե Ամերիկա-Ռուսաստան լարվածությունը նվազի, Երեւանը կկանգնի երկընտրանքի առաջ՝ շարունակե՞լ բազմավեկտոր քաղաքականությունը, թե՞ ենթարկվել Մոսկվայի գծին։ Սակայն եթե ԱՄՆ-ն Ռուսաստանի հետ համաձայնության գա «մեծ խաղի» շրջանակում, չի բացառվում, որ Հայաստանը հայտնվի փոխզիջման խաչմերուկում, որտեղ իր շահերը գերադրական ներկայացված չեն լինի։ Միեւնույն ժամանակ, Ուկրաինայի շուրջ ձեւավորվող գործարքները կարող են սահմանել վտանգավոր նախադեպեր։ Եթե միջազգային հանրությունը, այդ թվում՝ ԱՄՆ-ն, փաստացի ընդունի ուժի կիրառման միջոցով սահմանների փոփոխությունը (չբարձրացնելով ձայնը Ղրիմի կամ Դոնբասի վերաբերյալ), նույն տրամաբանությունը կարող է կիրառվել այլուր։ Ադրբեջանը, որը 2020-23 թթ. ուժով փոխեց Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակը, գուցե ավելի վստահ զգա, որ աշխարհի մեծ տերությունները չեն միջամտի ուժի կիրառմանը, եթե ունենան իրենց շահերը։ Սա պոտենցիալ խրախուսում է Բաքվին հնարավոր համարձակ քայլերի գնալ Հայաստանի դեմ՝ հատկապես Սյունիքի միջանցքի հարցում՝ գիտակցելով, որ Վաշինգտոնը զբաղված է իր սակարկումներով Մոսկվայի հետ եւ գուցե կրկին «չնկատի» փոքր երկրի ինքնիշխանության ոտնահարումը։ Թրամփի գործարքային եւ անկանխատեսելի կառավարումը առանձին մարտահրավեր է ներկայացնում։ Նախ, այն թուլացնում է միջազգային իրավունքի եւ հաստատությունների դերը, ինչը փոքր երկրների անվտանգության հենասյուներից է։ Եթե գլոբալ հարթակում «ուժի իրավունքը» բարձրանա «իրավունքի ուժի» դեմ, Հայաստանը իր իրավունքների պաշտպանությունն ավելի դժվարությամբ կկազմակերպի՝ լինի դա ՄԱԿ-ում, թե ԵԱՀԿ-ում։ Երկրորդ, Թրամփի գործարարական մոտեցումը կարող է դրսեւորվել նաեւ Հայաստանի ու Ադրբեջանի հետհարաբերություններում. նա կարող է փորձել «գործարք» կնքել Երեւանի եւ Բաքվի հետ, որը արագ խաղաղություն կապահովի, սակայն հավանական է՝ այդ գործարքը ավելի շուտ կարտացոլի ուժի այս պահին առկա բալանսը (որը դժբախտաբար Հայաստանի օգտին չէ), եւ ոչ թե արդար ու կայուն լուծումը։ Նմանօրինակ իրավիճակ արդեն եղել է 2020 թ. պատերազմից հետո, երբ միջազգային ճնշման պակասը բերեց մի հայտարարության, որը երկարաժամկետում կայունություն չապահովեց։ Թրամփի նման առաջնորդի միջնորդությունը կարող է կարճաժամկետ ձեռքբերումների վրա կենտրոնանալ (միավորներ վաստակել որպես խաղաղություն հաստատող), բայց երկարաժամկետ ռիսկերը հաշվի չառնել։ Իրանի ուղղությամբ ԱՄՆ-ի ագրեսիվ քաղաքականությունը շոշափելի վտանգ է պարունակում Հայաստանի համար ինչպես տնտեսական, այնպես էլ անվտանգության առումով։ Հայաստան-Իրան առեւտուրը (որը 2023-ին հասել էր մոտ $600 մլն-ի),  կենսական դեր ունի՝ հատկապես էներգետիկ ոլորտում (գազ-էլեկտրաէներգիա փոխանակման ծրագրով) եւ ճանապարհային հաղորդակցության տեսանկյունից։ Զինված հակամարտության դեպքում Հայաստան-Իրան սահմանային շրջանները կարող են հայտնվել հումանիտար ճգնաժամի առջեւ՝ փախստականների հոսք, անվտանգության միջադեպեր եւ տնտեսական փլուզում։ Նույնիսկ առանց պատերազմական սցենարի, եթե Իրանը ավելի ներգրավված լինի իր անվտանգության խնդիրներում, նրա հնարավորությունները սուղ կլինեն Հարավային Կովկասում բալանսավորողի դեր խաղալու համար, ինչը մինչ օրս Հայաստանի համար ձեռնտու է եղել։ Իսրայելի տարածաշրջանային հավասարակշռությունըԻսրայելի սերտ կապերը Հունաստանի եւ Հնդկաստանի հետ մի կողմից լայնացնում են վերոնշյալ համագործակցության աշխարհագրական շրջանակը, մյուս կողմից՝ ի հայտ բերում տարածաշրջանային հետաքրքրությունների բարդ խաչմերուկ։ Թել Ավիվը, լինելով Աթենքի ու Նյու Դելիի ռազմավարական դաշնակիցը, իր տեխնոլոգիաներով ու հետախուզական ներուժով նպաստում է նրանց անվտանգության ամրապնդմանը, սակայն միեւնույն ժամանակ Իսրայելն ունի սեփական օրակարգը՝ ուղղված Իրանի ազդեցության սահմանափակմանը տարածաշրջանում։ Այս հանգամանքը նշանակում է, որ մինչ Ֆրանսիայի, Հնդկաստանի, Իրանի եւ Հունաստանի միջեւ ձեւավորվող համագործակցությունը միավորում է համընկնող շահերը, Իսրայելի մասնակցությունը որոշակի բարդացում է մտցնում՝ հաշվի առնելով Թեհրանի հետ նրա հակասությունները։ Այնուամենայնիվ, Իսրայելի ներգրավմամբ նախագծերը  կարող են կապող օղակ ծառայել Ասիա-Եվրոպա հաղորդակցության համար՝ ներառելով Հնդկաստանը, Արաբական երկրները, Իսրայելը եւ Հունաստանը, ինչը ընդհանուր առմամբ մեծացնում է տարածաշրջանային փոխկապվածությունը։ Զարգացումների ազդեցությունը Հայաստանի արտաքին քաղաքականության վրա Հայաստանի համար վերոնշյալ զարգացումները եւ նոր համագործակցային ճարտարապետությունը ստեղծում են ինչպես նոր հնարավորություններ, այնպես էլ մարտահրավերներ արտաքին քաղաքականության համատեքստում։ Այս երկրներից յուրաքանչյուրը կարեւոր նշանակություն ունի Հայաստանի համար, եւ նրանց միջեւ ընթացող համագործակցությունը կարող է անդրադառնալ Երեւանի դիվանագիտական ու ռազմավարական որոշումների վրա։ Անվտանգություն եւ պաշտպանություն․ Ֆրանսիան, Հունաստանը, Հնդկաստանը եւ Իրանը նվազագույնը առնչություն ունեն այն խնդիրներին, որոնց հանդիպում է Հայաստանը: Ֆրանսիան եւ Հունաստանը մշտապես աջակցություն են հայտնել Հայաստանի տարածքային ամբողջականությանը եւ դատապարտել Ադրբեջանի ագրեսիվ գործողությունները։  Մասնավորապես, 2023 թվականին Ադրբեջանական բանակի կողմից Լեռնային Ղարաբաղի դեմ իրականացված հարձակման ժամանակ Հունաստանը «վճռականորեն դատապարտեց» ադրբեջանական գործողությունը եւ կոչ արեց հարգել տեղի հայության իրավունքները։  Հնդկաստանը, չնայած պակաս հրապարակային, գործի է դնում իր ռազմական համագործակցությունը Հայաստանի հետ. Նյու Դելին դարձել է խոշորագույն սպառազինությունների մատակարար՝ փոխարինելով Ռուսաստանին։ Հայաստանն արդեն ձեռք է բերել հնդկական «Պինակա» հրթիռային համալիրը, «Սվատի» ռադարներ եւ այլ զինատեսակներ՝ ամրապնդելով իր պաշտպանունակությունը։ Այդպիսով, այս  երկրների հետ համագործակցությունը լրացուցիչ անվտանգային հենարան է ստեղծում Հայաստանի համար։ Տնտեսություն եւ կապուղիներ․ Հայաստանը, լինելով փոքր տնտեսությամբ եւ սահմանափակ ելք ունեցող երկիր, կենսական շահագրգռվածություն ունի տարածաշրջանային տնտեսական նախագծերին միանալու հարցում։ Ֆրանսիա-Հունաստան-Հնդկաստան-Իրան ուղղություններով համագործակցությունը նոր տրանսպորտային միջանցքների եւ առեւտրի ուղիների հնարավորություն է տալիս։ Օրինակ, Հնդկաստան-Իրան գործընկերությամբ զարգացող Հյուսիս-Հարավ միջանցքը (Chabahar նավահանգստով) կարող է շարունակվել Հայաստանով: Ինքնին, Նյու Դելին ընդգծում է Միջազգային հյուսիս-հարավ տրանսպորտային միջանցքի (INSTC) կարեւորությունը, որը Եվրոպան Հնդկաստանին կապելու համար կարող է անցնել հենց Հայաստանի եւ Իրանի տարածքով։  Հայաստանի կառավարությունն ակտիվորեն աշխատում է Պարսից ծոց–Սեւ ծով միջանցքի վրա, որը նախատեսում է Իրանը Հայաստանի եւ Վրաստանի միջոցով կապել եվրոպական շուկաներին. այս ծրագրին Հնդկաստանը եւ հունական կողմն արտահայտել են աջակցություն՝ նկատելով դրանում փոխշահավետ հեռանկարներ։ Եթե այս նախագծերը կյանքի կոչվեն, Հայաստանը կնվազեցնի իր տրանսպորտային կախվածությունը վրացական երթուղուց եւ կդառնա Եվրասիական կարեւոր տարանցիկ օղակներից մեկը։ Դա համընկնում է նաեւ Իրանի եւ Հնդկաստանի շահերին՝ շրջանցել Թուրքիան եւ Պակիստանը առեւտրային հաղորդակցությունում։  Միեւնույն ժամանակ, Ֆրանսիան՝ որպես ԵՄ առաջատար երկիր, եւ Հունաստանն իր տարածքով կարող են խթանել Եվրոպա-Ասիա առեւտրի Հայաստանով անցնող տարբերակները, եթե տարածաշրջանային կայունությունը ապահովվի։ Այսպիսով, տնտեսական իմաստով, նշված համագործակցային զարգացումները Հայաստանի համար բացում են տարանցիկ երկրի դեր ստանձնելու, նոր ներդրումներ եւ շուկաներ ներգրավելու առիթներ։ Դիվանագիտական դիրքավորումը․ նոր զարգացող հարաբերությունները Հայաստանին հնարավորություն են տալիս ավելի ինքնուրույն եւ բազմավեկտոր արտաքին քաղաքականություն վարել։ Եթե նախորդ տասնամյակներում Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը հիմնականում ուղղված էր ռուսական անվտանգության համակարգին, ապա այժմ Երեւանն ընդլայնում է իր հորիզոնները։  Ֆրանսիայի, Հունաստանի, Հնդկաստանի եւ Իրանի հետ սերտացումը նշանակում է, որ Հայաստանը հնարավորություն ունի ձեւավորել դաշնակիցների ցանց, որը համապատասխանում է իր անվտանգության եւ զարգացման առաջնահերթություններին։ Այս երկրները, տարբեր դրդապատճառներով, հակակշիռ են հանդիսանում Թուրքիա-Ադրբեջան դաշինքին, որը սպառնում է Հայաստանի շահերին. ուստի Երեւանի համար բնական է հարել դրանց հետ ավելի սերտ համագործակցությանը։  Հայաստանը պետք է խոհեմ դիվանագիտությամբ օգտագործի այս միջնորդավորված կապերը. Հունաստանի եւ Հնդկաստանի միջոցով կարող է անուղղակի երկխոսության ճանապարհներ փնտրել Իսրայելի հետ՝ գուցե համոզելով վերջինիս հավասարակշռված դիրք գրավել հայ-ադրբեջանական հակամարտությունում։ Միեւնույն ժամանակ, Երեւանի եւ Թեհրանի դաշնակցային հարաբերությունները մնում են էական՝ որպես հակակշիռ Բաքու-Թել Ավիվ ռազմական կապերին։ Այս բազմաշերտ դիվանագիտական խաղում Հայաստանը ձգտում է պահպանել հավասարակշռությունը՝ չվնասելով իր հարաբերությունները Իրանի հետ, բայց նաեւ օգտվելով այն բանից, որ իր գործընկեր Հնդկաստանն ու Հունաստանը լավ կապեր ունեն Իսրայելի հետ։ Այսպիսով, Ֆրանսիայի, Հնդկաստանի, Իրանի եւ Հունաստանի միջեւ աճող համագործակցությունը, ինչպես նաեւ Իսրայելի ներգրավվածությունը Հունաստան-Հնդկաստան առանցքում, նոր ձեւ է տալիս տարածաշրջանային ու գլոբալ դաշինքների համադրությանը։ Այս միտումները կարող են շահեկան լինել Հայաստանի համար. դեպի արեւելք եւ արեւմուտք ձեւավորվող նոր միջանցքներում եւ գործընկերային համատեղ նախագծերում ներգրավվելը Հայաստանին կօգնի ամրապնդել իր ինքնիշխանությունն ու անվտանգությունը։ Այս համագործակցություններում, ինչպես նշվեց, առկա են նաեւ մարտահրավերներ, սակայն ընդհանուր առմամբ դրանք Հայաստանին հնարավորություն են տալիս դիվերսիֆիկացնել իր արտաքին կապերը։  Կարճ ասած, ձեւավորվող բազմաբեւեռ միջավայրում Հայաստանը հնարավորություն ունի առավելագույնս օգտագործել Ֆրանսիայի, Հնդկաստանի, Իրանի եւ Հունաստանի հետ գործընկերությունը՝ իր շահերը առաջ մղելու եւ տարածաշրջանային կայունության մեջ իր ավանդը ներդնելու համար։ Միեւնույն ժամանակ, միայն իրական բարեփոխումների հետ դրանց համակցությունը կարող է ապահովել առավելագույն արդյունավետություն։ Նարեկ Ներսիսյան
16:50 - 27 մարտի, 2025
Իսրայելի պաշտպանության բանակը հաղորդում է «Համաս»-ի հրամանատարների սպանության մասին
 |azatutyun.am|

Իսրայելի պաշտպանության բանակը հաղորդում է «Համաս»-ի հրամանատարների սպանության մասին |azatutyun.am|

azatutyun.am: Սպանվել է ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի կողմից ահաբեկչական կազմակերպություն ճանաչված «Համաս»-ի մարտական հրամանատար Ահմադ Շիմալին, որ պատասխանատու էր 2023-ի հոկտեմբերի 7-ի հարձակումը պլանավորելու համար, հաղորդում է Իսրայելի պաշտպանության բանակը։ Իսրայելը նաև հաղորդում է արմատական «Համաս»-ի գումարտակներից մեկի հրամանատար Ջամիլ Վադիանի սպանության մասին։ Նախօրեին էլ հաղորդվել էր, որ սպանվել է «Համաս»-ի քաղաքական առաջնորդ Սալահ ալ-Բարդավիլը։ Իսրայելի պաշտպանության բանակը մարտի 23-ին հայտնել է, որ հարվածներ է հասցրել Գազայի հատվածում գտնվող Խան Յունիս քաղաքի Նասերի հիվանդանոցին՝ նշելով, որ այնտեղ գտնվող «Համաս»-ի բարձրաստիճան անդամները հիվանանոցը որպես հենակետ էին օգտագործում։ Times of Israel-ը հաղորդում է, որ սպանվել է նաև «Համաս»-ի ֆինանսական ղեկավար Իսմայիլ Բարհումը։ Իսրայելական կողմը պնդում է, որ հարձակումն իրականացվել է հետախուզական լուրջ աշխատանքներից հետո՝ ճշգրիտ միջոցների կիրառմամբ։ Ըստ Al Jazeera-ի՝ մարտի 24-ի առավոտյան Գազայի հատվածում իսրայելական հարվածների հետևանքով 16 մարդ է զոհվել։ Նախօրեին Գազայի առողջապահության նախարարությունը հայտնել է երեք տասնյակ զոհերի մասին։ Չնայած հունվարին հաստատված հրադադարին՝ Իսրայելը մարտի 18-ին վերսկսեց օդային հարվածները Գազայի ուղղությամբ՝ պահանջելով անհապաղ ազատ արձակել բոլոր պատանդներին: Արմատական «Համաս»-ն էլ հայտարարեց՝ պահանջները կբավարարվեն, եթե Իսրայելն ամբողջությամբ դուրս բերի իր զորքերը Գազայից ու դադարեցնի ռազմական գործողությունները։ Երեք օր առաջ էլ Իսրայելը հայտարարեց Գազայի հատվածում ցամաքային գործողությունները վերսկսելու մասին։
12:05 - 24 մարտի, 2025
Հութիները հայտարարել են ռազմական էսկալացիայի շարունակման մասին՝ կապված Գազայի հատվածին իսրայելական հարվածների հետ
 |shantnews.am|

Հութիները հայտարարել են ռազմական էսկալացիայի շարունակման մասին՝ կապված Գազայի հատվածին իսրայելական հարվածների հետ |shantnews.am|

shantnews.am:  Եմենի հութիները դատապարտել են Իսրայելի հարվածները Գազայի հատվածին և հայտարարել են ռազմական էսկալացիայի շարունակման մասին՝ ի աջակցություն Պաղեստինի ժողովրդի։ Այս մասին ասված է «Անսար Ալլահ» ապստամբ շարժման քաղաքական գրասենյակի հայտարարության մեջ։ «Մենք ամենախիստ կերպով դատապարտում ենք սիոնիստական ​​(իսրայելական-խմբ․) ագրեսիայի վերսկսումը Գազայի հատվածում և նոր սարսափելի ջարդերի իրականացումը։ Կրկնում ենք, որ Եմենն իր զինված ուժերով կշարունակի իր ռազմական էսկալացիան՝ ի աջակցություն Գազայի և պաղեստինյան ժողովրդին, քանի դեռ ագրեսիան չի դադարեցվել»։ «Անսար Ալլահն» ընդգծել է, որ Իսրայելի կողմից Գազայի հատվածի վրա հարձակումների վերսկսումը տեղի է ունենում անկլավում ապրող գրեթե 2 միլիոն պաղեստինցիների շարունակվող շրջափակման և սովի ֆոնին։ Հունվարի կեսերին Իսրայելը և պաղեստինյան արմատական ​​ՀԱՄԱՍ շարժումը Եգիպտոսի, Կատարի և ԱՄՆ-ի միջնորդությամբ պայմանավորվել են հրադադար հաստատել։
09:56 - 18 մարտի, 2025
Գազայում երկամսյա հրադադարը խախտվել է․ զոհվել է առնվազն 232 պաղեստինցի

Գազայում երկամսյա հրադադարը խախտվել է․ զոհվել է առնվազն 232 պաղեստինցի

Գազայում երկամսյա հրադադարը խախտվեց:  Իսրայելը զանգվածային հարձակում է իրականացրել գիշերը, առնվազն 232 պաղեստինցի է զոհվել: Ըստ Պաղեստինի առողջապահության նախարարության՝ նրանց մեծ մասը երեխաներ են: Իսրայելի վարչապետ Բենիամին Նեթանյահուն է հրամայել «ուժեղ գործողություններ» սկսել «Համաս»-ի դեմ, քանի որ վերջինս, Նեթանյահուի խոսքով, հրաժարվել է ազատ արձակել գերիներին կամ համաձայնել հրադադարը երկարացնելու առաջարկներին: Իսրայելական բանակը Telegram-ում հայտնել է, որ «լայնածավալ հարվածներ է հասցնում «Համաս»-ին պատկանող ահաբեկչական օբյեկտներին: Հիշեցնենք, որ Իսրայելի և «Համաս»-ի միջև հրադադարը մեկնարկել էր 2025թ. հունվարի 19-ին՝ ժամը 13:15-ին: Կողմերի միջև 6 շաբաթյա հրադադարի պայմանավորվածություն կար, որը ներառում էր նաև գերիների փոխանակում, Գազայից իսրայելական ուժերի աստիճանաբար դուրսբերում:
09:40 - 18 մարտի, 2025
Եգիպտոսը ներկայացրել է Գազայի ապագային վերաբերող ծրագիր  |amerikayidzayn.com|

Եգիպտոսը ներկայացրել է Գազայի ապագային վերաբերող ծրագիր |amerikayidzayn.com|

amerikayidzayn.com:Արաբական երկրներն ընդունել են Գազայի ապագային վերաբերող Եգիպտոսի ներկայացրած ծրագիրը և կոչ են արել միջազգային հանրությանը աջակցել դրա իրականացմանը: Իսրայելը պնդում է՝ «Համասը» չպետք է որևէ դերակատարում ունենա Գազայի ապագային վերաբերող հարցերում:  Իսրայելի և «Համասի» միջև հաստատված հրադադարի ապագան անորոշ է, և այդ պայմաններում՝ արաբական երկրների առաջնորդները հանդիպել են Կահիրեում՝ քննարկելու Գազայի ապագային վերաբերող հարցեր: Եգիպտոսի առաջ քաշած ծրագիրը, որը հավանության է արժանացել գագաթնաժողովում, կոչ է անում Պաղեստինի ինքնավարությանը ղեկավար դեր ստանձնել Գազայի վերականգնման գործում՝ պաղեստինցի տեխնոկրատ կառավարիչներից կազմված կոմիտեի միջոցով: Ծրագիրը նաև նախատեսում է ՄԱԿ-ի խաղաղապահ ուժեր տեղակայել Գազայում՝ վեց ամսով: Այնտեղ, սակայն, բացակայում է «Համասի» զինաթափման մասին հիշատակում, որը և՛ Իսրայելի, և՛ ԱՄՆ պահանջն է: «Համասի» հետ բանակցություններում Իսրայելի նախկին ներկայացուցիչ Գերշոն Բասկինն ասում է. ««Համասի» ղեկավարությունը, որը գործում է Գազայից դուրս, արդեն ամիսներ շարունակ հստակորեն հասկացնում է, որ պատրաստ է հրաժարվել Գազայի կառավարումից՝ հօգուտ անկուսակցական, քաղաքացիական, արհեստավարժ, տեխնոկրատ կառավարության»: «Համասի» առաջնորդ Սամի Աբու Զուհրին, այդուհանդերձ, ընդգծել է, որ կազմակերպությունը զենքը վայր չի դնի: Բասկինն շարունակում է, որ այլընտրանքի բացակայության դեպքում «Համասը» կվերականգնի դիրքերը Գազայում. «Իմ մտավախությունն է՝ քանի որ Գազայում «Համասի» քաղաքական ղեկավարությունից ոչ ոք չի մնացել, և հին զինվորականների մեծ մասը սպանվել է Իսրայելի կողմից պատերազմի ժամանակ, մարդիկ, ովքեր հիմա ցույց են տալիս, որ իրենք իշխանություն են, երկրորդ, երրորդ, չորրորդ աստիճանի երիտասարդ սպաներ են, ովքեր ունեն ֆինանսական հնարավորություններ նոր երիտասարդներ հավաքագրելու համար»: Կահիրեի գագաթնաժողովին արաբ առաջնորդները համաձայնել են, որ ԱՄՆ կողմից Գազան վերհսկողության տակ վերցնելու և նրա երկու միլիոն բնակիչներին արաբական այլ երկրներ տեղափոխելու նախագահ Դոնալդ Թրամփի ծրագիրն անընդունելի է: Արաբական երկրների ղեկավարների խոսքով՝ Գազայի բնակիչները պետք է մնան Գազայում՝ չնայած 16-ամսյա պատերազմի պատճառած համատարած ավերածություններին։ Փոխարենը, Իսրայելի կառավարության համար է ընդունելի Թրամփի ծրագիրը: Իսրայելցի որոշ դիտորդներ գտնում են, որ, ամեն դեպքում, պաղեստինյան անկախ կառավարության ձևավորման հնարավորությունն առկա է։ ««Համասի» փոխարեն կգա ոչ կոռումպացված, չափավոր գործիչ, որը կկառավարի՝ Պաղեստինի ինքնավարության հովանու ներքո: Բայց կառավարումը ուղղակի չի իրականացնի Պաղեստինի ինքնավարությունը, որը ղեկավարում է Հորդանան գետի արևմտյան ափը, և որը կոռումպացված է՝ կառավարման վատ փորձով և տակավին ծայրահեղական: Այդ գործիչը Սալամ Ֆայադն է»,- ասում է Բար-Իլամ համալսարանի ներկայացուցիչ Ջոնաթան Ռայնհոլդը: Սալամ Ֆայադը տնտեսագետ է, Պաղեստինի նախկին վարչապետն ու անկուսակցական գործիչ, ով հեռու էր Պաղեստինի ինքնավարությանն առնչվող ենթադրյալ կոռուպցիոն գործերից: Ֆայադը նաև սերտ կապեր ունի Արաբական Միացյալ Էմիրությունների հետ, որը, ամենայն հավանականությամբ, կարող է ֆինանսավորել Գազայի վերակառուցման առնվազն մի մասը, և որը ՄԱԿ-ի գնահատմամբ կարժենա մոտ 50 միլիարդ դոլար: Արաբական երկրների գագաթնաժողովը միջազգային հանրությանը կոչ է արել ստանձնել Գազայի վերականգնման ընդհանուր պատասխանատվությունը:
10:00 - 07 մարտի, 2025
Թրամփը սպառնում է ոչնչացնել «Համաս»-ին, եթե վերջինս անհապաղ չազատի պատանդներին |azatutyun.am|

Թրամփը սպառնում է ոչնչացնել «Համաս»-ին, եթե վերջինս անհապաղ չազատի պատանդներին |azatutyun.am|

azatutyun.am: ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը սպառնում է ոչնչացնել ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի կողմից ահաբեկչական ճանաչված «Համաս» խմբավորմանը, եթե վերջինս անհապաղ չվերադարձնի իսրայելցի պատանդներին և չհանձնի մահացածների մարմինները։ «Shalom Hamas» նշանակում է՝ Բարև և Ցտեսություն։ Դուք կարող եք ընտրել», -Truth Social-ում գրել է Թրամփը՝ զգուշացնելով՝ Իսրայել է ուղարկում այն ամենն, ինչ հարկավոր է «գործն ավարտին հասցնելու համար»։ «Ազատ արձակեք բոլոր պատանդներին հիմա, ոչ ուշ, և անմիջապես վերադարձրեք ձեր կողմից սպանված մարդկանց դիակները, այլապես ձեզ համար սա վերջը կլինի», - գրել է Սպիտակ տան ղեկավարը՝ շեշտելով․ - «Համաս»-ի ոչ մի անդամ ապահով չի լինի, քանի դեռ չեք անում այնպես, ինչպես ես եմ ասում»: «Սա վերջին նախազգուշացումն է», - ասել է ԱՄՆ նախագահը։ Դիմելով «Համաս»-ի ղեկավարությանը՝ Թրամփն ընդգծել է՝ «ժամանակն է լքել Գազան, քանի դեռ ունեք այդ հնարավորությունը»: Իսկ Գազայի բնակիչներին, ըստ ԱՄՆ նախագահի, «գեղեցիկ ապագա է սպասվում», բայց ոչ պատանդներ վերցնելու պարագայում։ «Եթե պատանդ վերցնես, մահացած ես»,- գրել է նախագահը՝ զգուշացնելով․ - «Խելացի որոշում կայացրե՛ք: Հիմա ազատեք պատադներին, կամ ստիպված կլինեք ծանր գին վճարել»։ Մարտի 1-ին ԱՄՆ Պետդեպարտամենտը հավանություն է տվել Իսրայելին մոտ 3 միլիարդ դոլարի զենք-զինամթերքի վաճառքին։ Ըստ այդմ, Իսրայելը կստանա ավելի քան 35,5 հազար միավոր 900 կիլոգրամանոց օդային ռումբ, նույն քաշի չորս հազար ռումբ՝ նախատեսված բետոն քանդելու համար, ինչպես նաև ուղղորդման համակարգերով հինգ հազար ռումբեր։ Հիմնական մատակարարումները նախատեսված են 2026–2028 թվականներին, սակայն որոշ զինատեսակներ կարող են անմիջապես փոխանցվել։    
09:53 - 06 մարտի, 2025
Արաբական լիգայի գագաթնաժողովի մասնակիցները պահանջել են իսրայելական ուժերի ամբողջական դուրսբերումը Լիբանանից |shantnews.am|

Արաբական լիգայի գագաթնաժողովի մասնակիցները պահանջել են իսրայելական ուժերի ամբողջական դուրսբերումը Լիբանանից |shantnews.am|

shantnews.am: Արաբ առաջնորդները դատապարտել են Իսրայելի կողմից հրադադարի համաձայնագրի խախտումները հարավային Լիբանանում և հրեական պետությունից պահանջել կատարել ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի 1701 բանաձևը: Այս մասին ասվում է Արաբական լիգայի արտակարգ գագաթնաժողովից հետո հրապարակված ամփոփիչ հռչակագրում, որը երեքշաբթի անցկացվել է Եգիպտոսի նոր վարչական մայրաքաղաքում։ «Գագաթնաժողովի մասնակիցներն ընդգծում են Լիբանանում հրադադարի համաձայնագրի բոլոր կետերի կատարման անհրաժեշտությունը և Իսրայելից պահանջում են դուրս բերել իր զորքերը միջազգայնորեն ճանաչված սահմաններ, ինչպես նաև ազատ արձակել բոլոր նրանց, ովքեր գերի են ընկել վերջին պատերազմի ժամանակ»,-ասվում է փաստաթղթում։ Այն աջակցություն է հայտնում Լիբանանի ինքնիշխանությանը, կայունությանը և անվտանգությանը։
09:56 - 05 մարտի, 2025
Արաբական երկրները ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդին կոչ են անում խաղաղապահներ տեղակայել Գազայում |armenpress.am|

Արաբական երկրները ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդին կոչ են անում խաղաղապահներ տեղակայել Գազայում |armenpress.am|

armenpress.am: Եգիպտոսում մարտի 4-ին կմեկնարկի պաղեստինյան հիմնախնդրի զարգացումներին նվիրված արաբական արտահերթ գագաթնաժողովը, որի մասնակիցները ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդին կոչ կանեն միջազգային խաղաղապահ ուժեր տեղակայել՝ նպաստելու Պաղեստինի և Իսրայելի ժողովուրդների անվտանգության ապահովմանը Հորդանան գետի Արևմտյան ափին և Գազայի հատվածում: Այս մասին հայտնում է Al Qahera News-ը։ Գագաթնաժողովի ընթացքում կընդունվի արաբական միասնական որոշում Գազայի վերաբերյալ՝ ձեռնարկելու անհրաժեշտ իրավական և միջազգային միջոցներ՝ դադարեցնելու պաղեստինցիներին իրենց հողերից վտարելու փորձերը: Գագաթնաժողովում կքննարկվեն նաև Գազայի հատվածի վերականգնման ծրագիրը՝ առանց պաղեստինցիներին իրենց հողերից տեղահանելու։ Մասնակից երկրները հանդես կգան հրադադարի համաձայնագրի ավարտին հասցնելու աջակցությամբ՝  կանխելով ցանկացած խախտում։  Եգիպտոսի կողմից մշակված համապարփակ արաբական ծրագրի հայտարարության նախագծի մեջ նշվել է, որ «Եգիպտոսի ներկայացրած ծրագիրը լիովին համաձայնեցված է Պաղեստինի և արաբական երկրների հետ, և հիմնվելով Գազայի արագ վերականգնման վերաբերյալ Համաշխարհային բանկի և ՄԱԿ-ի Զարգացման հիմնադրամի կատարած ուսումնասիրությունների վրա՝ աշխատանք կտարվի՝ ապահովելու բոլոր տեսակի ֆինանսական, նյութական և քաղաքական աջակցությունները ծրագրի իրականացման համար»: Վերակառուցման ծրագիրը նախատեսում է անկլավում ստեղծել հատուկ հումանիտար գոտիներ, որտեղ պաղեստինցիները կկարողանան բնակություն հաստատել մինչև իսրայելական ռմբակոծությունների հետևանքով ավերված իրենց տների վերակառուցումը։ Ծրագրի արժեքը գնահատվում է 53 մլրդ դոլար։ Բացի միջազգային խաղաղապահ ուժերի տեղակայումից, նախագիծը նաև կոչ է անում Իսրայելին դադարեցնել ագրեսիան Արևմտյան ափում, այդ թվում՝ բնակավայրերի, տների ավերումը, հողերի բռնագրավումը, ենթակառուցվածքների ոչնչացումը և ռազմական ներխուժումը պաղեստինյան քաղաքներ: Գագաթնաժողովին մասնակցելու նպատակով Կահիրե են ժամանել Պաղեստինի, Իրաքի, Բահրեյնի, Մավրիտանիայի, Քուվեյթի առաջնորդները և արաբական այլ երկրների պատվիրակություններ։ Ակնկալվում է, որ գագաթնաժողովին կմասնակցի նաև Սիրիայի նախագահ Ահմեդ աշ-Շարաան։ 2025 թ․ հունվարի 25-ին ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը առաջ է քաշել պաղեստինցիներին Գազայից հարևան Եգիպտոս և Հորդանան տեղահանելու ծրագիրը, որը մերժվել է երկու երկրների կողմից, և դրան միացել են արաբական այլ երկրներ, տարածաշրջանային և միջազգային կազմակերպություններ:
12:04 - 04 մարտի, 2025
Պետդեպարտամենտը հավանություն է տվել Իսրայելին մոտ 3 մլրդ դոլարի զենք-զինամթերքի վաճառքին
 |azatutyun.am|

Պետդեպարտամենտը հավանություն է տվել Իսրայելին մոտ 3 մլրդ դոլարի զենք-զինամթերքի վաճառքին |azatutyun.am|

azatutyun.am: ԱՄՆ Պետդեպարտամենտը հավանություն է տվել Իսրայելին մոտ 3 միլիարդ դոլարի զենք-զինամթերքի վաճառքին։ Կոնգրեսն այս մասին տեղեկացվել է արագացված կարգով, ինչը թույլ է տվել պետդեպարտամենտին շրջանցել գործարքի քննարկումը արտաքին հարաբերություններով զբաղվող հանձնաժողովներում: Ըստ այդմ, Իսրայելը կստանա ավելի քան 35,5 հազար միավոր 900 կիլոգրամանոց օդային ռումբ, նույն քաշի չորս հազար ռումբ՝ նախատեսված բետոն քանդելու համար, ինչպես նաև ուղղորդման համակարգերով հինգ հազար ռումբեր։ Հիմնական մատակարարումները նախատեսված են 2026–2028 թվականներին, սակայն որոշ զինատեսակներ կարող են անմիջապես փոխանցվել։ Հաստատվել է նաև Caterpillar D9 բուլդոզերների վաճառքը՝ 295 մլն դոլար արժողությամբ։ Սա անցած մեկ ամսում արդեն երկրորդ դեպքն է, երբ Իսրայելին զենքի վաճառքը հաստատվում է արտակարգ ընթացակարգով։ 2023 թվականի հոկտեմբերից Իսրայելը ռազմական գործողություն է իրականացնում Գազայի հատվածում՝ Արևմուտքի կողմից ահաբեկչական խմբավորում ճանաչված «Համաս» խմբավորման՝ Իսրայելի վրա հարձակումից հետո։ Թեև անցած ամիս ժամանակավոր հրադադար է հաստատվել, սակայն կողմերը շարունակում են միմյանց մեղադրել այն խախտելու համար՝ խորացնելով կասկածները, որ կարող են կայուն խաղաղության հասնել։
17:01 - 01 մարտի, 2025
Իսրայելական ուժերն ազատ են արձակել հարյուրավոր պաղեստինցիների |armenpress.am|

Իսրայելական ուժերն ազատ են արձակել հարյուրավոր պաղեստինցիների |armenpress.am|

armenpress.am: Իսրայելական ուժերն ազատ են արձակել շուրջ 500 պաղեստինցի բանտարկյալի։ Նրանցից 37-ը եղել են Արևմտյան ափից, 5-ը՝ Երուսաղեմից և վերադարձվել են Ռամալլահ քաղաք։ Եվս 456 բանտարկյալ վերադարձվել է Գազայի հատված։ Միևնույն ժամանակ ՀԱՄԱՍ-ի ռազմական թևը՝ «ալ-Քասամ» բրիգադը, Իսրայելին է վերադարձրել 4 պատանդի մարմին։ Այս մասին հաղորդում են արաբական լրատվամիջոցները։  Նշվում է, որ վերադարձված պաղեստինցի բանտարկյալների մոտ առկա են եղել մի շարք հիվանդություններ, նրանց մի մասը տեղափոխվել է հիվանդանոց։  Բացի այդ, ըստ հրապարակումների՝ Իսրայելը կասեցրել է 24 բանտարկյալ երեխաների ազատ արձակումը, քանի դեռ իսրայելցի չորս պատանդների մարմինների ինքնությունը չի հաստատվել։ ՀԱՄԱՍ-ը 4 իսրայելցի պատանդների մարմինները հանձնել էր Կարմիր Խաչին՝ որպես Գազայում հրադադարի համաձայնագրի առաջին փուլի յոթերորդ խմբաքանակի մաս: Միևնույն ժամանակ ՀԱՄԱՍ-ը հաստատել է իր հավատարմությունը հրադադարի համաձայնագրին և պատրաստակամություն է հայտնել սկսելու հրադադարի համաձայնագրի երկրորդ փուլի շուրջ բանակցությունները։ Գազայի հատվածում հրադադարի համաձայնագրի առաջին փուլը սկսվել է 2025 թվականի հունվարի 19-ին։ Համաձայնագիրը ներառում է 3 փուլ, որոնցից յուրաքանչյուրը տևում է 42 օր՝ պայմանով, որ հաջորդ փուլի վերաբերյալ բանակցություններ անցկացվեն մինչև ընթացիկ փուլի ավարտը: 
12:09 - 27 փետրվարի, 2025
«Համաս»-ն Իսրայելին է փոխանցել չորս պատանդների դիերը |azatutyun.am|

«Համաս»-ն Իսրայելին է փոխանցել չորս պատանդների դիերը |azatutyun.am|

azatutyun.am: Պաղեստինյան «Համաս» խմբավորումն Կարմիր խաչի միջոցով Իսրայելին է փոխանցել չորս իսրայելցի պատանդների դիերը, հայտնում է The Times of Israel-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ Կարմիր Խաչի միջնորդությամբ նաև սկսվել է 625 բանտարկյալների տեղափոխումը պաղեստինյան կողմ։ Բանտարկյալների մի մասն ավտոբուսով տեղափոխվել է Գազայի հատված, ենթադրվում է, որ նրանց թիվը մոտ 400 է։ Եվս 97 բանտարկյալ հանձնվել է Եգիպտոսին։ Իսրայելցի փորձագետները պետք է չորս պատադների մարմինների նույնականացում իրականացնեն։ Reuters-ը հայտնում է, որ Իսրայելը պաղեստինյան կողմին կհանձնի այն կնոջ մարմինը, որին ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի կողմից ահաբեկչական ճանաչված «Համաս» խմբավորումը Իսրայելին էր փոխանցել սպանված պատանդ Շիրի Բիբասի փոխարեն։ Փաստորեն, դա Գազայի հատվածի մահացած բնակիչ էր։ Նախօրեին հաղորդվեց, որ «Համաս»-ն Իսրայելին կհանձնի չորս պատանդների մարմինները՝ հանգստյան օրերին չազատված պաղեստինցի բանտարկյալների դիմաց։ Հունվարի 15-ին կնքված հրադադարի համաձայնագրի համաձայն, Իսրայելը պետք է փետրվարի 22-ին 602 պաղեստինցիների ազատեր բանտից իսրայելցի 6 պատանդների դիմաց։ Սակայն Թել Ավիվը հետաձգեց՝ պատճառաբանելով, որ ծայրահեղական «Համաս»-ը «պատանդների արժանապատվությունը նսեմացնող քարոզչական արարողություններ» է անցկացնում և պահանջեց «դադարեցնել այդ նվաստատցուցիչ արարողությունները»։
10:02 - 27 փետրվարի, 2025